Niet lekker in je vel?

Niet lekker in je vel? Praat erover!
Wij vinden het belangrijk dat het goed gaat met álle jongeren in onze gemeente en wij zetten ons daar dan ook voor in. Tijdens de coronacrisis merken we dat veel jongeren het zwaarder hebben dan anders. Het is ook balen; je vrienden veel minder zien of zelfs helemaal niet, thuisonderwijs, niet naar de kroeg kunnen of naar een festival met vrienden.  

Je bent niet de enige!
Voel jij je eenzaam? Futloos? Heb je last van sombere gevoelens? Merk je dat je vlucht in werk of gamen? En wat doe je als dat gevoel niet meer weggaat? Je denkt nu misschien dat je de enige bent die hier mee rondloopt, maar dat is niet zo. Veel jongeren (1 op de 15) hebben te maken met een dip, donkere gedachten of depressieve gevoelens. Praten hierover helpt! 

Tot ik er over ging praten.
Begin met praten over je gevoelens. Niet makkelijk, maar praten helpt. Écht. Het delen van je gevoelens zorgt ervoor dat je er niet meer alleen voor staat. Maar hoe begin je ermee? En bij wie kun je dan terecht? Het is vooral belangrijk dat je naar iemand toe stapt die jij vertrouwt. Dat kunnen je ouders zijn, je broer of zus, een goede vriend, de huisarts, een vertrouwenspersoon vanuit school, de buurvrouw of een sportcoach. Om je te helpen zetten we hieronder een aantal opties op een rij: 

  • Iemand uit je eigen omgeving: misschien kun je met je (schoon)ouders, verzorgers, mentor, collega’s en/of vrienden praten. Heb je iemand in je omgeving met wie je zou willen praten, maar weet je niet goed hoe? Bekijk het stappenplan van Hey het is oké. 
  • Dorpsteam: Je kunt bij ons terecht met ál je vragen en ideeën. Alles wat je bespreekt is vertrouwelijk. Bel ons op 088-6050605
  • Huisarts: gaat het al een langere tijd niet goed met je? En maak je je zorgen? Dan kan het fijn zijn om met je huisarts te praten. Hij of zij kan je ook doorverwijzen naar extra hulp. 
  • Kindertelefoon: met de kindertelefoon kun je over alles praten. Telefonisch of via de chat: www.kindertelefoon.nl.  

Zoek de manier die bij je past
Het is belangrijk en het lucht op om over je gevoelens te praten. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door te bellen, chatten of een persoonlijk gesprek. Daarom hebben we alle mogelijkheden voor jou op een rijtje gezet. Zoek de manier die het beste bij jou past: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/gezondheid-en-zorg/somber-of-gespannen-door-het-coronavirus

Top